الجمعة، مارس 13، 2009

الدنيا

الدنيا سيرك وانا ماشي علي حبالها
تميل بيا أميل لأجل أعدلها
ماعرفش أميل وياها واعدّيلها
ولا أميل عكسها وأصدلها
وبين ميل وميل كله برضه ميل
ماعرفش أمتي بس يتعدل حالها
في الدنيا دي عايش انا بهلوان
ساعات علي الحبل أقف وساعات علي العصيان
وفي الحالتين انا فاقد الاتزان
تقلان لساني عن الكلام مش عارف أقول
ولا عارف أحكي ولا عارف أشكي ولا حتي الأماني بطول
والدنيا دي كنهها أمل وأنتظار وصبر
الأمل نجمة بعيدة في السما مابنطولهاش
العين عليها لكن أيديك ماتلمسهاش
تلمع وتضوي في ليلك وبالنهار مابتشوفهاش
و علي المحطة قعدت أستني قطري ولا جاش
والتذكرة يومها ادوهالي ببلاش
لما زقهت من الانتظار فقلت انا ماشي
قالولي القطر فرصة والفرصة ماتستناش
تعدي قدامك مرة وماتعيدهاش
تعدي قدامك ويالحقتها يا ملحقتهاش
وانا اللي كنت فاكرك ياقطري انا قشاش
اتاري القطر طلع غشاش
انا ياللي تذكرتي كانت انتظار من غير وصول
قالولي أصبر بكره يمكن تنول
والصبر بحر غويط فيه السمك يغرق
هتعمل أيه انت ياللي ما بتعرف تعوم
في قشاية أمل علقت أحلامي
ونزلت بحر الصبر وما شفت قدامي
والبحر طول بعرض وماله بر
والشمس تحرق والبحر مالح مر
وفي انتظاري صبرت لما الصبر مني مل

جروب شعر العامية المصرى على الفيس بوك

جروب شاعر الحب محمد عمر

جروب الشاعر د. وائل نبيل

شعر العامية المصري © 2009-2008 جميع الحقوق محفوظة تصميم وتطوير : امام سليم